روش شناسی تحقیق بصری؛ خوانش تصویر
نویسندگان
چکیده
توسعۀ منابع مکتوب برای گسترش دانش نظری مرتبط با رشته های دانشگاهی هنر، محتاج پژوهش و ترویج تفکر انتقادی در این رشته ها است. دست اندرکاران رشته های دانشگاهی هنر، اعم از اساتید و دانشجویان، به طور منظم از طریق تصاویر و رسانه های بصری، با دانش و معناهایی مواجه شده و یا به طریقی این رسانه های بصری را خلق می کنند. اما مشارکت آنان در فرهنگ دیداری معاصر، به طور خود به خودی آنها را آمادۀ درگیری انتقادی و موثر با این تصاویر و رسانه ها در محیط دانشگاهی نمی کند. آنان نیاز دارند تا مهارت هایی را توسعه دهند که برای تجزیه، تحلیل و ارزیابی فرایند استفاده و تولید مواد دیداری در زمینه ای علمی لازم است. در واقع، آنان می بایست به روش ها ی تفکر و تحقیقی مجهز شوند که مختص مطالعات بصری باشند. نوشتار حاضر در پاسخ به این نیاز و به عنوان مقدمه، به تعاریف و رویکردهای موجود در تحقیقات بصری می پردازد. هم چنین بحث می کند که در سنت پژوهش های هنری، تحقیقات دیداری چگونه خود را بازنمایانده اند و اکنون می توانند به چه شکلی مطرح باشند. با توجه به این که هیچ روش مطلق و قابل تعمیم تحلیل تصویر وجود ندارد و تحلیل بصری در واقع، روش شناسی هایی است که به وسیلۀ آن ها تصاویر خوانده می شوند، در این نوشتار تلاش خواهد شد تا طریقۀ توصیف تصاویر و چالش ها ی تجربه شده در این زمینه برای توسعۀ روشی کاربردی در پژوهش های هنری مورد بحث قرار گیرد.
منابع مشابه
تصویر، ایماژ (پی انگاره) و ادراک بصری
تصویرسازی دارای ویژگی بصری و ساده ترین راه انگاشتن است که فرایند دیداری نمودن تصورات را به کار میبندد. ایماژ همچون رسانهای است که تأثیر و فرایند بازنمایی توانشهای عاطفی را بر الگوهای دیداری و فرهنگی تصویرپردازی میکند؛ شاید بهترین و کوتاهترین تعریف برای ایماژ جهاننگری تصویری و ذهنی است. در این مقاله آنجا که مقصود از ایماژ چیزی فراتر از تصویر محض است، برابرنهادهی «پیانگاره» انتخاب شدهاست....
متن کاملروش شناسی تحقیق کیفی: پدیدار شناسی
در بحث روش شناسی تحقیق دو پارادایم تحقیقی کیفی و کمی وجود دارد. یکی از روش های مهم تحقیق در رویکرد کیفی، روش پدیدارشناسی است که با توجه به نوع نگاه به پدیده مورد بررسی، این رویکرد خود به دو روش عمده توصیفی و تفسیری تقسیم می شود؛ که علی رغم شباهت های بسیار، این دو روش تفاوتهایی هم دارند که شناخت آنها برای انتخاب به جا و مناسب هریک از دو روش تحقیق پدیدارشناسی در زمینه های مختلف کمک کننده می با...
متن کاملخوانش تصویر از دیدگاه اروین پانوفسکی
شمایلنگاری و شمایلشناسی از جمله رویکردهای مطالعات تصویر به شمار میروند که هر چند سابقه آن به دوران رنسانس بازمیگردد، اما به عنوان یک گرایش مدون مطالعاتی در زمینه تصویر میتوان آغاز آن را ابتدای قرن بیستم و مکتب واربورگ دانست. اروین پانوفسکی چهره برجسته مکتب واربورگ در این زمینه است و شیوه مطالعاتی وی با عنوان شمایلنگاری و شمایلشناسی گره خورده است. در ابتدای مقاله به بحث در باب شمایل و...
متن کاملگونه شناسی روش های تحقیق در مطالعات محیطی کودکان
اینکه بزرگسالان و کودکان محیط خود را چگونه درک و در درون آن رفتار میکنند، موضوعی است که طراحان و روانشناسان و برنامهریزان محیطی توجه زیادی بدان دارند و پژوهشهای در خور تأملی نیز در این خصوص انجام گرفته است. ولی زمانی که نوبت فهم دنیای کودکان میرسد، طرح تئوریها و یا مشاهدات پاسخگوی فهم عمیق و علمی از موضوع نیستند و نیاز به یک رویکردی درخور اعتماد و معتبر که چه بسا بتوان آن را «رویکرد علمی...
متن کاملروش شناسی تحقیق کیفی در پرستاری: تحلیل گفتمان
مقدمه: یکی از روشهای نوظهور کیفی در روششناسی پژوهش، روش تحلیل گفتمان است. این روش یکی از روشهای غیر واکنشی و غیر مداخلهای میباشد که به دنبال تحلیل و مشاهده و بررسی اسناد و متون از قبل ثبت و ضبط شده است. هدف از انجام مطالعه حاضر، تبیین روش تحلیل گفتمان و کاربرد آن در پرستاری بود. روش: از طریق جستجو در پایگاههای اطلاعاتی متنوع و متعدد مانند Ovid، Medline، Google Scholar، ProQuest، ScienceD...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
فصلنامه نقد کتاب هنرجلد ۲، شماره ۵، صفحات ۲۵۱-۲۶۶
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023